*

Sähkömagneettiset kentät ja terveys - Mikko Ahonen Elämänläheisiä mobiiliuutisia. Kerropa kavereillesi tästä uutiskanavasta!

Kaikki blogit puheenaiheesta Taksiliikenne

Suomalaisuutta pitää voida mainostaa myös taksien

Nyt on menty liian pitkälle kun ei voi ilmoittaa että on suomalainen taksikuski. Mainostetaanhan kotimaista ruokaa ja tuotteita.

On liikaa nöyristelyä jos ei voi omassa maassaan kertoa olevansa suomalainen taksikuski

 

Taksi Helsingin pitää vähä alkaa miettiä, jos kotimaista vaihtoehtoa ei saa mainostaa. Tämä herkkä hipiäisyys menee liian pitkälle.

 

Mitenköhän vuoden päästä kun enemmässä määrin tulee ulkomaista yrittäjää: Voiko mainostaa suomalaista vaihtoehtoa?

 

Voittajakonsepti

Kotonani kävi siivooja. Siivoojalla ei ollut siivoojan koulutusta eikä viranomaisen myöntämää siivoojalupaa. Viranomainen ei ollut määritellyt siivoojan taksaa eikä edes sitä, kuinka monta siivoojaa kaupungissa saa toimia. Silti olin erittäin tyytyväinen siivoojan työhön. Siivoojakin vaikutti tyytyväiseltä.

Uberhelppoa liiketoimintaa

Teknologia uhkaa jälleen vallitsevaa maailmanjärjestystä. Taksikuskit kokevat Uberin uhaksi nykyiselle, luvanvaraisuuteen perustuvalle palvelumallille. Verkon kautta tilattu kyyti tulee useimmiten halvemmaksi, sillä siitä ei makseta kuskin joutoaikaa, taksikeskusmaksuja tai muita juoksevia kuluja. Ilman nykyistä  lainsäädäntöä ja sen onnistunutta valvontaa koko nykyinen taksitoiminta on kuulemma uhattuna.

Uber-taksi - Kuolemanvakava asia

Lapsuudessani, 1980- ja 1990-luvuilla, minulle ja ikätovereilleni opetettiin, ettei hätänumeroon soitella pilapuheluita, tai muuten vain tyhjän takia, koska juuri sillä hetkellä joku toinen voi olla todellisessa pulassa ja ne varatulla linjalla vietetyt sekunnit saattavat ratkaista elämän ja kuoleman välillä. Vuoteen 2015 mennessä ihmishengen arvo, verorahoilla rakennetun hätäkeskusjärjestelmän tarkoitus ja poliisin rooli siviilien oikeuksien turvaajana ovat kaikesta päätellen muuttuneet radikaalisti. Helsingin poliisi ilmoitti Twitterissä, että 

Hyvä taksiliikenne nyt ja tulevaisuudessa - eräitä näkökulmia

Miksi taksialasta tuli yht´äkkiä koko kansan keskustelun aihe?

 

Uber, Taxify, Valopilkku, TaxiMobi.  Taksisovellukset ovat nyt POP! Lähes kaikilla ihmisillä on uusien taksin tilaussovellusten syntymisen jälkeen joku mielipide takseista. Niin minullakin!

 

Uber-hyvä asiakaskokemus

Viime viikonloppuna käväisin kaverini 30-vuotissynttäreillä. Kuten minulla on liian usein tapana olin myöhässä kotoa lähdön kanssa, joten piti nopeasti keksiä miten päästä Espoosta Helsinkiin. Matka oli noin 15 kilometriä ja aikaa päästä perille noin 30 minuuttia. Nopeasti pähkäilin, että matkustusvaihtoehtoja oli kolme. Summasin plussat ja miinukset joka vaihtoehdosta:

 

Vaihtoehto 1: Julkinen kulkuväline

+ hinta 6 euroa (seutulippu)

- kokonaismatka-aika 50 minuuttia

- junanvaihdon odottelua kylmässä talvisäässä

Uber mullistaa Suomen taksimonopolin

Taksisovellus Uber mullistaa Suomen suljetun monopolijärjestelmän. Sen kohdalla ei puhuta pelkästä kännykällä ja tietokoneella toimivasta sovelluksesta vaan kokonaisesta “ekojärjestelmästä”, joka hoitaa maksuliikenteen, tilaukset ja kuljettajat. Laatua valvotaan siten, että taksimatkan jälkeen asiakas antaa arvion matkasta. Näin hommansa osaavat kuskit keräävät myönteisiä arvioita ja sitä kautta lisää asiakkaita.

Taksiliikenteen sääntely on säilytettävä

Mielestäni on huolestuttavaa, että taksiliikenteen sääntelystä ollaan Suomessa haluamassa eroon. Kun katsotaan tuota Ruotsin mallia, missä taksiliikenne on vapautettu, niin ihmettelen vain suomalaisten virkamiesten intoa tähän asiaan. Pitääkö keksiä pyörä uudestaan tai tässä tapauksessa siirtyä siitä hyvin pyörivästä pyörästä käyttämään neliöitä? Mielestäni ei tulisi ottaa huonoa esimerkkiä läsinaapurista, vaan pitää hyvä ja toimiva taksiliikenne Suomessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä